(번역) 2025년 가장 주목할 AI Agent 사례는?

AI Agent가 가장 활발히 사용되고 있는 대표적인 사례들을 살펴봅니다.
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May 05, 2025
(번역) 2025년 가장 주목할 AI Agent 사례는?
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제품 팀을 위한 AI 자동화 시리즈 입니다. 이번 글은 2025년 5월 현재, AI Agent가 가장 활발히 사용되고 있는 대표적인 사례들을 살펴봅니다. IBM의 AIops 리더인, Andreas Horn의 링크드인 게시물을 번역하였습니다.
 
(Gemini 2.5 Flash로 번역한 글입니다. 원문은 아래 링크를 참고해주세요)
𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗰𝗼𝗺𝗺𝗼𝗻 𝗔𝗜 𝗮𝗴𝗲𝗻𝘁 𝘂𝘀𝗲… | Andreas Horn | 19 comments
𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗰𝗼𝗺𝗺𝗼𝗻 𝗔𝗜 𝗮𝗴𝗲𝗻𝘁 𝘂𝘀𝗲 𝗰𝗮𝘀𝗲𝘀 𝗶𝗻 2025? Given the pace of adoption, one thing is clear: In 12 months, every enterprise workflow will involve AI agents. Not might. Not could. Will. So it’s worth taking a closer look at how this is already playing out. Here are some of the most common and impactful AI agent use cases we’re seeing across industries in 2025. Let's break it down: ⬇️ 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝗶𝗰 𝗥𝗔𝗚: Retrieval-Augmented Generation reimagined. These agents don’t just retrieve knowledge — they evaluate sources, reason over them, and produce contextually grounded answers. Used for internal knowledge assistants, intelligent documentation, and enterprise Q&A. Examples: IBM watsonx, Perplexity AI, Glean etc. 𝗪𝗼𝗿𝗸𝗳𝗹𝗼𝘄 𝗔𝘂𝘁𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀: These agents orchestrate tasks across systems. Triggered by APIs, UI actions, or internal events, they can perform multi-step processes without human involvement. Think automated onboarding flows, approvals, or back-office operations. Very easy to build for everybody. Examples: Make.com, Flowise, n8n, Relevance AI etc. 𝗖𝗼𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀: AI-powered development assistants that go beyond code suggestions. These agents can plan, refactor, debug, and even reason across repositories. Ideal for accelerating software engineering teams or bootstrapping prototypes. Examples: Cursor, Roo Code, Windsurf etc. 𝗧𝗼𝗼𝗹-𝗕𝗮𝘀𝗲𝗱 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀: Niche, high-utility agents designed to perform well-defined tasks with specific tools — from sending emails to querying internal search engines. These agents are easy to deploy and integrate into targeted workflows. Examples: Breeze, Clay etc. 𝗖𝗼𝗺𝗽𝘂𝘁𝗲𝗿 𝗨𝘀𝗲 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀: The most ambitious — and most misunderstood. These agents don’t just call APIs. They use the UI. Navigating browsers. Typing into forms. Clicking buttons. Agents that act like humans, powered by models like Claude and GPT-4. 𝗩𝗼𝗶𝗰𝗲 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀: Where GenAI meets the phone line. These agents handle support calls, internal queries, and sales outreach... all with voice. Examples: ElevenLabs, Vapi, and others etc. This isn’t theoretical — it’s already happening. AI agent use cases are rapidly maturing, moving from prototypes to production across industries. And if your strategy still revolves around chatbots, you’re already behind. 𝗧𝗵𝗲 𝗻𝗲𝘅𝘁 12 𝗺𝗼𝗻𝘁𝗵𝘀 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗯𝗲 𝗱𝗲𝗳𝗶𝗻𝗲𝗱 𝗯𝘆 𝘁𝗵𝗼𝘀𝗲 𝘄𝗵𝗼 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝘁𝗮𝗻𝗱 𝗵𝗼𝘄 𝘁𝗼 𝗱𝗲𝘀𝗶𝗴𝗻, 𝗰𝗼𝗺𝗯𝗶𝗻𝗲, 𝗮𝗻𝗱 𝗼𝗿𝗰𝗵𝗲𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲 𝗱𝗶𝗳𝗳𝗲𝗿𝗲𝗻𝘁 𝘁𝘆𝗽𝗲𝘀 𝗼𝗳 𝗮𝗴𝗲𝗻𝘁𝘀 𝗶𝗻𝘁𝗼 𝗿𝗲𝗮𝗹, 𝘀𝗰𝗮𝗹𝗮𝗯𝗹𝗲 𝘄𝗼𝗿𝗸𝗳𝗹𝗼𝘄𝘀. 𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝘄𝗵𝗲𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗺𝗽𝗲𝘁𝗶𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗮𝗱𝘃𝗮𝗻𝘁𝗮𝗴𝗲 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗯𝗲 𝗯𝘂𝗶𝗹𝘁. Kudos to Rakesh Gohel for this excellent visualization! | 19 comments on LinkedIn
𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗰𝗼𝗺𝗺𝗼𝗻 𝗔𝗜 𝗮𝗴𝗲𝗻𝘁 𝘂𝘀𝗲… | Andreas Horn | 19 comments
 
2025년에 가장 흔한 AI 에이전트 사용 사례는 무엇인가요?
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도입 속도를 보면 한 가지는 분명합니다. 12개월 안에 모든 기업 워크플로우에는 AI 에이전트가 포함될 것입니다. '포함될 수도 있다'가 아닙니다. '포함될 것이다'입니다.
따라서 이것이 이미 어떻게 전개되고 있는지 자세히 살펴볼 가치가 있습니다. 다음은 2025년 현재 다양한 산업 분야에서 우리가 보고 있는 가장 흔하고 영향력 있는 AI 에이전트 사용 사례 중 일부입니다.
자세히 살펴보겠습니다: ⬇️
에이전트 방식 RAG: 검색 증강 생성(RAG)을 재해석했습니다. 이 에이전트들은 단순히 지식을 검색하는 것을 넘어, 소스를 평가하고, 이를 기반으로 추론하며, 상황에 맞는 답변을 생성합니다. 내부 지식 도우미, 지능형 문서화, 기업 Q&A에 사용됩니다. 예시: IBM watsonx, Perplexity AI, Glean 등
워크플로우 자동화 에이전트: 이 에이전트들은 시스템 전반에 걸쳐 작업을 조율합니다. API, UI 작업 또는 내부 이벤트에 의해 트리거되어 사람의 개입 없이 여러 단계를 거치는 프로세스를 수행할 수 있습니다. 자동화된 온보딩 플로우, 승인 또는 백오피스 운영을 생각해보세요. 누구나 매우 쉽게 구축할 수 있습니다. 예시: Make.com, Flowise, n8n, Relevance AI 등
코딩 에이전트: 코드 제안을 넘어선 AI 기반 개발 도우미입니다. 이 에이전트들은 저장소 전반에 걸쳐 계획, 리팩토링, 디버깅, 심지어 추론까지 할 수 있습니다. 소프트웨어 엔지니어링 팀의 속도를 높이거나 프로토타입을 신속하게 제작하는 데 이상적입니다. 예시: Cursor, Roo Code, Windsurf 등
도구 기반 에이전트: 이메일 전송부터 내부 검색 엔진 쿼리에 이르기까지 특정 도구를 사용하여 잘 정의된 작업을 수행하도록 설계된 틈새 시장의 고유틸리티 에이전트입니다. 이 에이전트들은 배포 및 특정 워크플로우 통합이 용이합니다. 예시: Breeze, Clay 등
컴퓨터 사용 에이전트: 가장 야심 차지만 가장 오해받는 에이전트입니다. 이 에이전트들은 단순히 API를 호출하는 것이 아닙니다. UI를 사용합니다. 브라우저 탐색. 양식에 입력. 버튼 클릭. Claude 및 GPT-4와 같은 모델로 구동되며 사람처럼 행동하는 에이전트입니다.
음성 에이전트: 생성형 AI가 전화 회선을 만나는 지점입니다. 이 에이전트들은 지원 전화, 내부 문의, 판매 연락 등 모든 것을 음성으로 처리합니다. 예시: ElevenLabs, Vapi 및 기타 등
이것은 이론이 아닙니다. 이미 현실에서 일어나고 있습니다. AI 에이전트 사용 사례는 빠르게 성숙하여 여러 산업 분야에서 프로토타입 단계에서 생산 단계로 이동하고 있습니다. 그리고 아직도 챗봇 중심의 전략을 고수하고 있다면 이미 뒤처지고 있는 것입니다.
앞으로 12개월은 다양한 유형의 에이전트를 설계하고, 결합하고, 조율하여 실제적이고 확장 가능한 워크플로우를 만드는 방법을 이해하는 사람들에 의해 정의될 것입니다. 이것이 경쟁 우위가 구축될 지점입니다.
이 훌륭한 시각화를 제공한 Rakesh Gohel에게 찬사를 보냅니다!
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